امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 http://keshavarzi.cloob24.com
0

کاشتن بذر و تولید گیاهچه در زمین دیگری بغیر از زمین اصلی را خزانه گیری و انتقال گیاهچه به زمین اصلی را نشاء کاری گویند.

دلایل و امتیازات خزانه گیری و نشا کاری به قرار زیر می باشند:

- بذر بعضی از محصولات (مانند توتون) بسیار کوچک بوده و نمی تواند در زمین اصلی و تحت شرایط معمول زراعی سبز و تولید گیاهچه نماید. چنین بذری در شرایط مساعد خزانه بخوبی سبز شده و تولید گیاهچه ای با قدرت رویشی مطلوب می نماید. عدم توان استقرار بذر در شرایط معمول زراعی سبب می شود که خزانه گیری اجتناب ناپذیر شده و مهمترین دلیل برای خزانه گیری و نشا کاری در این گونه محصولات باشد.

- طول فصل رشد طبیعی موجود در منطقه کوتاه بوده و چنانچه محصول به طور مستقیم و پس از مساعد شدن حرارت هوا در زمین اصلی کاشته شود نمی تواند سیکل حیاتی خود را به موقع و قبل از بارندگیهای شدید و یا سرما تکمیل نماید. کشت تنباکو در اصفهان با چنین مشکلی روبرو می باشد.

- امکان تهیه بستر عالی برای سبز شدن بذر و رشد گیاهچه در زمین کوچک خزانه وجود دارد. به این قطعه از زمین می توان مقدار زیادی کود آلی پوسیده و کود شیمیایی داد و شرایطی عالی برای رشد فراهم نمود. ضدعفونی زمین علیه بیماریهای خاکزی، دفع آفات و وجین علفهای هرز با سهولت بیشتری در خزانه امکان پذیر است.

- با کشت محصول در خزانه، فرصت بیشتری برای تهیه زمین اصلی بوجود می آید، وجود این فرصت امکان آن را می دهد که محصول دیگری برای مدت طولانی تری در زمین اصلی باقی بماند. بنابراین کاشت محصولاتی که به دوره رشد طولانی تری نیاز دارند و یا دیررس هستند امکان پذیر می گردد و استفاده بیشتری از زمین را ممکن می سازد. به این طریق برنامه ریزی تناوب زراعی تسهیل می شود.

- چون شرایط سبز شدن بذر مناسب است، درصد سبز شدن آن بالاتر بوده و در مقدار بذر مصرفی صرفه جوئی می گردد.

- به دلیل کوچکی زمین، در مقدار آب آبیاری مصرفی صرفه جوئی می شود.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه