امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 http://keshavarzi.cloob24.com
0

دستگاه عصبی خودمختار یا نباتی (Vegetable System) به عنوان بخشی از سلسله اعصاب است که با احشاء خودمختار (یعنی عضلات صاف، عضله قلب، ریه، دستگاه گوارش، دستگاه ادراری یا تناسلی و تمام اندام هایی که اعمال آن ها خارج از اراده و اختیار انسان است) سر و کار دارد. دستگاه عصبی خودمختار را از نظر نحوه عملکرد یا ارتباط با سلسله اعصاب مرکزی به دو بخش جداگانه تقسیم می کنند:

- بخش سینه ای-کمری یا سمپاتیک (کولینرژیک) Sympathic System

- در دو سوی بخش مرکزی یا پاراسمپاتیک (آنتی کولینرژیک) Parasympathic System

این دو بخش در اندام های عمل کننده اثری عکس یکدیگر دارند. عمل سمپاتیک همگانی، تندکننده، گسترده و همراه با تولید و مصرف انرژی است. پاراسمپاتیک، عمل موضعی، محدود، کند کننده و همراه با ذخیره ی انرژی است. بنابراین، پرکاری تیروئید و زیادی ترشح صفرا و... مربوط به اخلاط سمپاتیک است.

هر چهار خلط (صفرا، خون(دم)، سودا، بلغم) ریشه در اختلالات سلسله اعصاب دارند و به اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک مربوط می شوند. به عنوان مثال: بلغم مربوط به اختلالات اعصاب سمپاتیک است و در افراد کمی سرد مزاج تظاهر می کند. سودا مربوط به اختلالات پاراسمپاتیک است و در افراد خیلی سرد مزاج ظهور می کند. خون مربوط به اختلالات توام سمپاتیک و پاراسمپاتیک است و در افراد کمی گرم مزاج تظاهر می کند. صفرا مربوط به ترشحات غدد(ناشی از اختلالات سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک است که در خون ترشح می شود؛ مانند پرکاری غده تیروئید و زیادی صفرا و...) که در افراد خیلی گرم مزاج تظاهر می کند.

اگر دقت کنید می توانید علت بیماری ها را از این طریق بهتر دریابید. به عنوان مثال اگر حالات صفراوی در شخص مشاهده شده باشد و با صرف غوره حال مریض رو به بهبود بگذارد، علت بیماری زیادی صفرا بوده است.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه